skrivklada.blogg.se

En blogg om att ha Skrivklåda

Long time - no words...om tappade lustar

Kategori: Allmänt

 
 
Har rensat på bloggen och slängt inläggen - eftersom jag inte varit här på över 1 år. Det hängde bokstäver lite huller om buller och tangentråttorna hade bitit sönder halva sajten. Helt övergivet. 
 
Min relation till mitt skrivande är lite som vilket förhållande som helst. Det har övergått från ett passionerat fingrande på tangenterna till ett trist, intetsägande, platoniskt "är det inte din tur att göra ett radbyte idag"? Jag har helt enkelt tappat lusten. Av många olika skäl. Fast SAKNADEN av lust har ständigt legat och pockat, för att jag vet vilken glädje det ger. Jag behöver inget nytt tangentbord eller idéer för att komma igång - det duger gott med de som redan finns - jag behöver den skrivande mig
 
Så vad gör man då när lusten fattas? Man får göra som i de flesta relationer, hitta nya vägar - eller så får man helt enkelt göra slut. Jag har försökt att hitta tillbaka till skrivvägen, slå mig fram genom de igenväxta tankegångarna och diciplinerna för att slutligen att inse att jag återigen stått på samma plats. Olustig...
 
Att skriva är en kreativ process som precis som så mycket annat behöver näring. Om man föder den med mossiga tv-program, tandborstskurande av toaletter eller ugnsrengöring som är bland det tråkigaste jag vet, tappar den gnistan. Kreativiteten behöver kreativitet. Så därför har jag nu sökt mig till AK, Anonyma Kreatörer, en grupp för oss som helt tappat sugen och definitivt inte hittat den i garderoben bland tennisracket och illaluktande resväskor. 
 
Och sakta men säkert har glädjen och nyfikenheten återvänt, karaktärer har åter fått liv och står och skriker i bakgrunden likt Monty Pythons skanderande "Get on with it!" 
 
Exakt vad jag ska göra - get on with it. Bara att jag skriver här är ett gott tecken om något. 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: